تفاوت قدرت مکش با توان مصرفی موتور در جاروبرقی

17 آبان 1396

یکی از نکات جالب و بسیار مهم در ارتباط با جاروبرقی ها این است که توان مصرفی موتور به هیچ عنوان مساوی قدرت مکنده جاروبرقی نمی باشد. فروشندگان نامعتبر و خرده فروشان جاروبرقی سعی دارند که این تفاوت را نادیده بگیرند و خریدار را گمراه کنند. در این مقاله به دلایل تفاوت این دو مشخصه مهم مکنده اشاره می شود:

خرید یک جاروبرقی مناسب برای مصارف خانگی سخت و گیج کننده می باشد. اینکه چطور باید از خرید جاروبرقی مناسب مطمئن شد نیاز به اطلاع از چندین نکته در مورد مشخصات جاروبرقی دارد. بحث در مورد مشخصات مناسب جاروبرقی بسیار پیچیده تر از یک پیشنهاد ساده است ولی در مورد اینکه آیا قدرت مکش با توان مصرفی جاروبرقی مساوی است یا نه؟ جواب کاملا واضح است، به هیچ عنوان مساوی نیستند.

آیا توان مصرفی بالاتر بیانگر قدرت مکش بیشتر است؟

مکنده صنعتیشاید بسیاری از خریداران معتقد باشند که این دو مشخصه با یکدیگر مساوی هستند ولی یک نکته ساده و مهم در این بین وجود دارد که توان مصرفی تنها یک عدد برای سنجش توان الکتریکی مصرفی توسط موتور جاروبرقی می باشد. اگر مکنده صنعتی دارای موتور الکتریکی با مشخصه ۱۰۰۰ وات باشد یعنی این موتور و جاروبرقی در هر ساعت یک کیلو وات برق مصرف می کنند. نکته بسیار مهم این است این یک واحد اندازه گیری است و توان و قدرت خروجی دستگاه نمی باشد و هیچ اطلاعاتی در مورد قدرت مکش ارائه نمی دهد. در نتیجه هرچه توان مصرفی دستگاه بالاتر باشد میزان برق مصرفی منزل و محل مورد استفاده نیز افزایش می یابد.

سنجش کارآیی مکنده با سرعت و قدرت مکش

اگر نیاز به بررسی دقیق کارآیی دستگاه مکنده باشد، باید ابتدا با دو فاکتور بسیار مهم در این امر آشنا شد: ۱- قدرت مکش ، ۲- سرعت مکش .

این دو فاکتور باید به طور مستقل بررسی شود اما باید توجه داشت که این دو مشخصه با یکدیگر در ارتباط مستقیم هستند. توان مصرفی موتور هیچ گونه ارتباطی با قدرت و سرعت مکش ندارد و اصلا مهم نیست که موتور چه توان مصرفی دارد. برای بررسی دقیق تر و راحت تر این دو مشخصه از روش زیر استفاده می کنیم. قدرت مکش به معنی قدرت برداشتن زباله از روی سطوح و سرعت مکش به جابجایی و حرکت دادن این زباله ها اطلاق می شود.

     قدرت مکش

قدرت مکش اغلب با عناوین قدرت مکش آب و قدرت ایجاد خلا نیز شناخته می شود. قدرت مکش در نهایت چیزی است که توسط موتور مکنده به یک حجم زیاد هوا سرعت می دهد. هرچه قدرت مکش بالاتر باشد حجم هوای مکش شده بالاتر است. این حجم هوایی که در موردش صحبت شده است در واقع همان سرعت مکش است که در بخش بعد توضیح داده می شود. قدرت مکش در واقع می تواند توسط یک ابزار اندازه گیری تعیین می شود و این مقدار برابر مقدار قدرت مکش آب در هر میلیمتر است. در واقع میزان قدرت مکش نشان می دهد که مکنده آب را تا چه ارتفاعی می تواند بالا بکشد. این مقدار قدرت مکش معیار بسیار خوبی برای ارزیابی عملکرد جاروبرقی می باشد. تمامی جاروبرقی های ساخته شده توسط شرکت های معتبر این مقدار را به راحتی در اختیار خریدار قرار می دهند.

     سرعت مکش

سرعت مکش بیانگر مقدار هوایی است که در هر ساعت درون مکنده مکش می شود و واحد آن متر مکعب بر ساعت می باشد. همچنین در بعضی مواقع با واحد لیتر بر دقیقه نیز سنجیده می شود. سرعت مکش چیزی است که موجب حرکت کردن آلودگی ها در طول مسیر می شود. این آلودگی توسط قدرت مکش جارو برقی از روی سطوح جمع آوری شده است. دقیقا شبیه بادی که گرد و خاک را با خود انتقال می دهد. وجود قدرت و سرعت مکش و ارتباط بین این دو است که باعث عملکرد دستگاه جاروبرقی می شود. عدم وجود یکی از این دو امکان پذیر نیست. تنها یک مورد دیگر وجود دارد که بر روی میزان سرعت مکش تاثیر می گذارد و آن وجود مانع در طول خرطومی، فیلتر و لوازم جانبی دیگر می باشد، به همین دلیل است که علاوه بر موتور مکنده طراحی جاروبرقی و لوازم جانبی آن نیز بسیار مهم می باشد.

قدرت مکش بدون سرعت مکش

برای درک بهتر توضیحات ارائه شده باید به این مثال توجه کرد. تصور کنید یک سکه ۵۰۰ تومانی بر روی میز قرار دارد. دهانه لوله خرطومی را طوری بر روی سکه قرار دهید به طوری که سکه را احاطه کند و هیچ هوایی نتواند وارد لوله شود. در این هنگام جاروبرقی را روشن کنید. بعد از چند لحظه جاروبرقی را دوباره خاموش کنید و لوله خرطومی را بردارید. خواهید دید که با وجود قدرت مکش بالا سکه جا به جا نشده است. اگر بخواهید دوباره آزمایش را تکرار کنید این بار به این گونه عمل کنید که اول جاروبرقی را روشن کرده و سپس بر روی سکه بگیرید، خواهید دید که در کسری از ثانیه سکه به داخل جاروبرقی منتقل می شود.

ارتباط قدرت مکش و سرعت مکش

ارتباط بین قدرت مکش و سرعت مکش بسیار مهم است. نکته جالب در خصوص این دو فاکتور این است که عملکرد آن ها خلاف یکدیگر است یعنی هرچه قدرت مکش بیشتر باشد سرعت مکش کمتر است و بالعکس.

نتیجه گیری

در نتیجه برای انتخاب یک جاروبرقی مناسب باید به قدرت مکش و سرعت مکش دقت کرد نه به توان مصرفی موتور. همچنین باید در نظر داشت که تکنولوژی جاروبرقی ها در طول سالیان پیشرفت داشته است، سرعت موتور افزایش یافته و خنک کننده های پیشرفته تری استفاده می شود افزایش توان موتور و کاهش مصرف برق از جمله موارد دیگر تغییرات جاروبرقی در طول این سالیان می باشد.

 

اسکرابر و زمین شوی صنعتی

شما می‌توانید از طریق تماس با کارشناسان شرکت شریف صنعت اطلاعات تکمیلی در خصوص قیمت و ویژگی‌های انواع دستگاه های نظافت صنعتی (اسکرابر ، زمین شوی صنعتی ، جاروبرقی صنعتی ، واترجت صنعتی) را به دست آورید ۰۲۱۴۵۷۴۹۰۰۰ و سپس نسبت به خرید اقدام کنید.

دیدگاه کاربران
  1. Pingback: خرید جارو برقی مناسب با در نظر گرفتن اهمیت قدرت مکش جاروبرقی

  2. Pingback: مفهوم توان مصرفی، قدرت و سرعت مکش در جاروبرقی خانگی را بشناسید!

نام (الزامی):
ایمیل:
ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد
وب سایت:
نظر شما: