دلایل اهمیت و اصول نظافت کارخانه ها

۱۳ مهر ۱۳۹۹

اطمینان از پاکیزگی محیط کارخانه ها و مراکز صنعتی به دلایل مختلفی ضروری می باشد. نظافت کارخانه امروزه به عنوان یک اصل مهم با رعایت دستورالعمل های مخصوصی صورت می پذیرد. به کارگیری شیوه های نظافتی نوین نظیر استفاده از دستگاه های نظافت صنعتی مانند کفشوی صنعتی، مکنده صنعتی، دستگاه جاروی محوطه و… موجب می شود تا این امر با سرعت بالا انجام گردد. در ادامه به بررسی کامل دلایل اهمیت نظافت کارخانه ها و اقدامات لازم در این خصوص می پردازیم.

دلایل اهمیت نظافت کارخانه ها

دلایل اهمیت نظافت کارخانه ها

دلایل اهمیت نظافت کارخانه ها

برخی از دلایل حاکی از اهمیت نظافت کارخانه ها عبارتند از:

– رعایت مقررات صنعت

پرداختن به بهداشت و نظافت کارخانه یک قانون مهم است که مشمول مقررات گوناگونی می باشد. این مقررات برای حفظ امنیت کارمندان و مشتریان طراحی شده و عدم رعایت استانداردهای بهداشتی و ایمنی می تواند صاحبان این کسب و کارها را با جریمه های سنگین روبه رو نماید. رعایت اصول بهداشتی در سراسر کارخانه تضمین کننده برخورداری از سطح ایمنی بالا در سراسر محیط می گردد.

– افزایش بهره وری

عدم نظافت کارخانه و کارگاه به صورت مستمر و براساس برنامه مشخص، موجب افزایش خطای انسانی می گردد، چراکه افراد در محیط شلوغ و بی نظم مجبور به صرف زمانی زیاد برای پیدا کردن ماده و یا ابزار مورد نظر خود هستند و در نتیجه تمرکز و بهره وری آنها کاهش می یابد، این امر تاثیر مستقیم بر خط تولید خواهد داشت. تمیزی موثر کارخانه به پرسنل این امکان را می دهد تا آنچه را که لازم است، به روش صحیح و در بازه زمانی کوتاه تر انجام دهند.

– تاثیر مثبت بر مشتریان

در حالی که آیین نامه هایی برای محافظت از نیروی کار در محیط های صنعتی وجود دارد، مقرراتی نیز برای مشتریان وضع شده است. این مقررات بهداشتی باید درمورد تمامی محصولی تولیدی رعایت شود، تا مصرف کنندگان با خاطری آسوده از محصولات استفاده نماید. در این راستا، نظافت کارخانه شامل ذخیره صحیح مواد اولیه و محصولات نهایی، اطمینان از تمیز بودن کلیه ماشین آلات و تجهیزات، پاکسازی سطوح کف، محوطه و… بوده، به گونه ای که محصول نهایی بدون هیچ گونه خطر آلودگی به مصرف کننده تحویل داده شود.

– کاهش هزینه ها

از آنجایی که ابزار و ماشین الات در هر کارخانه به عنوان یک سرمایه مهم و ارزشمند به شماره می روند، هرگونه آسیب به این تجهیزات نیازمند صرف هزینه ای هنگفت برای تعمیر و جایگزینی و درنتیجه خاموشی مقطعی خط تولید می باشد. تمام این موارد به معنی متحمل شدن هزینه و عواقب بعدی در یک کارخانه صنعتی است. حال آنکه با در دستور کار قرار دادن نظافت کارخانه به صورت مستمر می توان از هرگونه ضرر و زیان جلوگیری نمود.

نحوه نظافت کارخانه

حال که از لزوم نظافت کارخانه، کارگاه و سایر مراکز صنعتی اطلاع حاصل شد سوال بعدی این است که این نظافت باید چگونه، با استفاده از چه ابزار و دستگاه ها و مطابق چه برنامه ای انجام پذیرد. مهم ترین این مراحل عبارتند از:

قدم اول: انتخاب تجهیزات مناسب

انتخاب تجهیزات و دستگاه های مناسب یکی از اولین و مهم ترین گام ها در نظافت کارخانه بشمار می آید. اما از آنجایی که حجم آلودگی ها در این مراکز بالا بوده، لازم است تا نظافت به صورت پیوسته صورت بگیرد در نتیجه باید از دستگاه های پرقدرت و صنعتی استفاده نمود. انواع مختلفی از دستگاه های نظافت صنعتی با توجه به نوع آلودگی می توانند مورد استفاده قرار بگیرند. برخی از این دستگاه ها عبارتند از:

– اسکرابر صنعتی

 اسکرابر صنعتی و نظافت کارخانه

اسکرابر صنعتی و نظافت کارخانه

سطوح کف را می توان در گروه آلوده ترین بخش ها در هر محیطی دانست. این سطوح در معرض انواع گرد و غبار، لکه، جرم و آلودگی قرار دارند. دستگاه کفشوی صنعتی با طراحی ویژه در دو مدل سرنشین دار و دستی توانایی شستشوی صنعتی سطوح را باکیفیت بالا دارد. این دستگاه با تجهیز به بدنه ای مقاوم، ابعادی مناسب، مانورپذیری بالا، قابلیت خشک کردن زمین همزمان با شستشو، امکان به کارگیری مواد شوینده و تجهیز به دو مخزن آب تمیز و کثیف مجزا می تواند با شستشوی عمیق آلودگی ها را از میان بردارند.

 

– جاروبرقی صنعتی

جاروبرقی صنعتی و نظافت کارخانه

جاروبرقی صنعتی و نظافت کارخانه

در کنار دستگاه اسکرابر، به منظور مکش آلودگی ها و جمع آوری گرد و غبار از دستگاه های مکنده صنعتی استفاده می شود. تجهیز به موتور مکنده قدرتمند، پمپ مکش، مخازن مقاوم و امکان جمع آوری آلودگی های مایع در کنار ضایعات جامدات از دیگر ویژگی های این دستگاه نظافت صنعتی است. یک مکنده صنعتی دائم کار با تجهیز به پمپ توربینی قابلیت کار به صورت پیوسته را دارا می باشد.

 

– کارواش صنعتی

کارواش صنعتی و نظافت صنعتی کارخانه

کارواش صنعتی و نظافت صنعتی کارخانه

همانطور که گفته شد نظافت کارخانه و کارگاه شامل شستشوی منظم دستگاه ها و تاسیسات می باشد. دستگاه واترجت صنعتی یک دستگاه تخصصی برای از میان برداشتن آلودگی ها با آب پرفشار می باشد. کارواش آب گرم و کارواش اب سرد هر دو با مکانیزم کاری یکسان طراحی شده اند اما یک دستگاه آب گرم برای حذف الودگی های چرب و روغنی پرکاربردتر است.

– قدم دوم: زمانبندی نظافت

به منظور ردیابی آسان وضعیت بهداشت کارخانه می توان یک دفترچه ثبت تهیه نمود و تمامی محیط ها و مناطقی که نظافت نیازمند هستند را با ذکر دقیق تاریخ نظافت انجام شده مشخص کرد. به این ترتیب تمیز نمودن هیچ بخشی فراموش نشده و به صورت دقیق ثبت می گردد. نظافت کارخانه متناسب با نوع آلودگی می تواند هر روز هفتگی صورت گیرد.

دیدگاه کاربران
نام (الزامی):
ایمیل:
ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد
وب سایت:
نظر شما: