تجهیزات و قسمت های مختلف یک دستگاه واتر جت

2 بهمن 1395

واترجت بعنوان یک شوینده فشار قوی، جهت از بین بردن آلودگی های سطوح مختلف از آب پر فشار استفاده نموده و نسبت به شلنگ های معمول آب کم تری مصرف می نماید. پمپ دستگاه سبب ایجاد جریان آب با فشار بالا شده که این امر موجب افزایش سرعت از بین رفتن آلودگی و جرم ها در مقایسه با استفاده از یک شلنگ باغبانی می گردد. بخش های اصلی یک واترجت در همه ی مدل ها مشترک بوده که در ادامه هرکدام را به تفصیل شرح می دهیم.

 

MC-2C_agri_02-ps-FrontendVeryLarge-EHCNNFمنبع تغذیه

منبع تغذیه واتر جت ها که با توجه به محل مورد استفاده و نوع آلودگی تعیین می گردد، می تواند از طریق جریان برق یا بوسیله سوخت های فسیلی تامین شود. واترجت هایی که از موتور الکتریکی استفاده می کنند بیشتر با کارواش خانگی یا صنعتی شناخته می شوند و جهت انجام فعالیت های سبک و و متوسط شستشو در محیط های خانگی و حتی صنعتی کوچک بکار می روند. واترجت های بنزینی یا دیزلی نیز برای کاربرد های سنگین و با حجم بالا در محیط های صنعتی بیرونی مورد استفاده قرار می گیرند.

 

بدنه دستگاه

بدنه پلاستیکی واتر جت دربرگیرنده موتور و پمپ آن می باشد. هرچه قدرت پمپ و موتور این شوینده فشار قوی بیشتر باشد، سبب می شود آلودگی ها با قدرت بیشتری از سطح بر طرف شوند. البته جابجایی واترجت سبک تر و کوچک تر راحت تر بوده درصورتیکه نمونه های سنگین تر دارای سختی بیشتری جهت انتقال آن در محیط می باشند.
بر روی بدنه واترجت، کلید روشن و خاموش قرار گرفته و اتصالاتی برای شلنگ پمپ و شلنگ واترجت قرار دارد. اتصالات روان( با فشار یک کلید) برای شلنگ سبب شده تا اتصال و قطع آن سریع تر صورت پذیرد. بر روی بدنه دستگاه نیز جایی برای لنس و دیگر تجهیزات در زمانیکه مورد استفاده قرار نمی گیرند، فراهم شده است.

 

شلنگ فشار قوی

کاربرد صنعتی واتر جتباتوجه به فشار بالای آب خروجی از پمپ واترجت، شلنگ های معمول توانایی تحمل این میزان فشار را نداشته و از شلنگ های فشار قوی در ساختار این دستگاه ها استفاده می شود. شلنگ آب در مدل های ارزان واترجت به طول حدود ۱۰ متر بوده که می تواند تا ۲۰ یا ۳۰ متر نیز افزایش یابد. هرچه طول شلنگ بلندتر باشد، شستشوی سطوح با فاصله، بدون حرکت دادن دستگاه آسان تر خواهد بود. شلنگ واترجت در مدل های قوی تر دارای ضخامت و عرض بیشتری بوده و برای افزایش مقاومت آن ها در برابر فشار زیاد آب از مواد ویژه ای استفاده می شود. شلنگ فشار قوی این دستگاه به یکی از سه روش زیر جمع آوری می شود، یا به دور بدنه آن پیچیده می شود یا به قلاب تعبیه شده در بدنه آویزان می گردد و یا در واتر جت های گران قیمت تر، به دور قرقره مخصوص آن پیچیده می شود.

 

تفنگی واترجت

تفنگی استاندارد واترجت خانگیبعد از روشن شدن موتور واترجت، آب با فشار دادن تفنگی از نازل خارج می گردد. در اکثر این شوینده ها، با رها کردن تفنگی موتور دستگاه بطور خودکار خاموش می شود. در نمونه های گران قیمت تر این شوینده، تفنگی و دسته آن از جنس پلاستیک نرم و فشرده می باشد. همه تفنگی ها جهت روشن نشدن تصادفی دستگاه به قفل امنیتی مجهز می باشند. در بعضی مدل های ارزشمند تر واتر جت نیز، تنظیم فشار آب خروجی از روی دسته آن صورت گرفته تا با توجه به نیاز کاربر، فشار آب خروجی تغییر نماید.

 

چرخ ها

چرخ دار بودن واترجت ها جهت جابجایی آن در شستشوی مکان های با فاصله از دستگاه راهگشاست. ارتفاع مناسب دسته واتر جت نیز جهت حرکت بدون وقفه دستگاه دارای اهمیت است. در نظر گرفتن احتمال نیاز به حمل واتر جت از طریق پله ها یا سطح ناهموار نیز قبل از خرید یک واترجت با وزن بالا دارای اهمیت است.

 

لنس و نازل

شستشوی ماشین با واترجت خانگیلنس یک لوله پلاستیکی بزرگ است که تفنگی و دسته واتر جت را به نازل متصل می کند. وجود این قطعه موجب می شود که کاربر جهت نزدیک نمودن نازل به مکان مورد شستشو نیاز به خم شدن نداشته باشد. خریداران واتر جت، در ابتدا با یک لنس و نازل در تجهیزات ارائه شده آن مواجه می شوند. البته در مدل های بالاتر چندین لنس و نازل با کاربرد های مختلف فراهم شده که هرکدام جهت تغییر قدرت اسپری و شکل آب خروجی ارائه شده اند.
بعضی نازل ها، ثابت بوده و قدرت و فشار آن قابل تغییر نیست. در نتیجه کاربر تنها می تواند جهت کاهش نیرو، آنرا از سطح دور نماید. نازل های با فشار متغیر دسته دیگری از این تجهیزات هستند که کاربر می تواند بوسیله آن ها نحوه پاشش آب را از یک نقطه متمرکز شده تا یک سطح گسترده تغییر دهد. واترجت هایی که آب را بصورت دورانی پاشش می کند، از نازل های دوار بهره می برند. استفاده از این نازل ها قدرت تخریب و شستشوی بیشتری ایجاد نموده و برای از بین بردن آلودگی های سرسخت سنگفرش ها بکار می رود. استفاده از این نازل ها جهت شستشوی کف یا ماشین مناسب نبوده چراکه موجب آسیب به سطوح می شود. با حرکت دادن این نازل به سمت نزدیک تر یا دورتر سطح نیز می توان قدرت پاشش را تغییر داد. همچنین از لنس های زاویه دار برای تمییز نمودن سطح زیرین خودرو استفاده می شود.

 

تجهیزات پیشنهادی واتر جت

کارواش خانگی و تجهیزات جانبی آنعلاوه بر لنس ها و نازل های متعدد که برای واتر جت ها ارائه می شود، تجهیزات دیگری چون برس های شستشو، پاشنده مواد شوینده و غیره در کنار این دستگاه های واترجت خانگی و صنعتی قابل خرید و استفاده هستند. بعضی واتر جت ها همراه با برس هایی عرضه شده اند، همچنین کاربر با توجه به نیاز خود می تواند این برس ها را بطور جداگانه خریداری نماید. این تجهیزات برای شست و شوی ماشین و تمیز نمودن محفظه ها و گلخانه ها مناسب هستند. برس های ثابت تنها اجازه عبور آب از طریق حفره های آن را می دهد درحالیکه برس های دوار دارای تنظیمات زاویه و فشار آب هستند و عملکرد بهتری دارند.

 

لینک های مفید:
واتر جت : فهرستی از محصولات نظافتی

اسکرابر و زمین شوی صنعتی

شما می‌توانید از طریق تماس با کارشناسان شرکت شریف صنعت اطلاعات تکمیلی در خصوص قیمت و ویژگی‌های انواع دستگاه های نظافت صنعتی (اسکرابر ، زمین شوی صنعتی ، جاروبرقی صنعتی ، واترجت صنعتی) را به دست آورید ۰۲۱۴۵۷۴۹۰۰۰ و سپس نسبت به خرید اقدام کنید.

دیدگاه کاربران
نام (الزامی):
ایمیل:
ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد
وب سایت:
نظر شما: