کاربرد واترجت صنعتی در کارخانه مواد غذایی

2 آبان 1395

اگر مدیریت یک کارخانه تولید کننده مواد خوارکی و تنقلات همانند چیپس یا بیسکوئیت و یا مسئولیت بخش خدمات چنین کارخانه ای با شماست، قطعا با اهمیت نظافت و شستشوی پیوسته کارخانه و ماشین آلات تولید و همچنین سختی عملیات نظافت در چنین محیطی آشنا می باشید. از سوی دیگر صنعت تولید مواد خوراکی همانند چیپس یا بیسکوئیت جزو صنایع برخوردار از خطوط تولید پیوسته و دائم کار محسوب می شود و غیرفعال نمودن تجهیزات و ماشین آلات تولید و جدا نمودن بخش های مختلف آنها به منظور نظافت و شستشوی دقیق و موثر، از لحاظ اقتصادی به صرفه نمی باشد. در چنین شرایطی کاربرد دستگاه های واترجت صنعتی امکان انجام عملیات شستشو را با کیفیت و سرعتی بسیار مطلوب فراهم می نماید.

خطر آلودگی

آلودگی در کارخانه مواد غذاییوجود آلودگی و خطرات پیرامون آن در هر کارخانه تولید کننده مواد غذایی محتمل می باشد. اگرچه مواد خوراکی نظیر چیپس و بیسکوئیت نسبت به سایر مواد دارای مقاومت بالاتر در برابر آلودگی می باشند، اما بعنوان مدیریت یک کارخانه فعال در زمینه صنایع غذایی، باید اطمینان حاصل نمایید که محصول نهایی تولید شده در کارخانه شما بدون هیچ گونه آلودگی بسته بندی شده و در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد.

عوامل ایجاد کننده آلودگی

اهمیت نظافت در کارخانه مواد غذاییایجاد آلودگی در یک کارخانه مرتبط با صنایع غذایی وابسته به دلایل متعدد می باشد. این آلودگی ممکن است ناشی از پسماند موجود در خط تولید بوده و یا توسط کارکنان منتقل شده باشد. پیدا کردن منشأ اصلی آلودگی غالبا دشوار می باشد. بنابراین قویا توصیه می گردد که ساعاتی از زمان کاری به انجام عملیات نظافت و شستشوی موثر و با کیفیت در محیط کار اختصاص یابد. خط تولید تنقلات همانند چیپس و پفک شامل بخش های متنوع می باشد که مهمترین آنها عبارتند از:
– فرها
– قفسه ها
– مخازن
– نوارهای نقاله
– قالب ها
– نوارهای فلزی
– تجهیزات بسته بندی
همانطور که ذکر گردید جدا نمودن بخش های مختلف تشکیل دهنده این ماشین آلات و تجهیزات به منظور نظافت آنها، عواقب منفی خاص خود را دارد و از سوی دیگر حفظ سطح بالای بهداشت و پاکیزگی در تک تک بخش های ذکر شده، دارای اهمیت بسیار می باشد. انجام این عملیات چالش برانگیز با استفاده از دستگاه های واترجت صنعتی امکان پذیر خواهد بود.

مزایای استفاده از واترجت صنعتی در کارخانه تنقلات

کاربرد واترجت صنعتی در نظافت صنعتی کارخانه مواد غذاییاستفاده از واترجت معمولا آسان می باشد. کافی است سطح مورد نظر را انتخاب نموده و جریان آب پرفشار را بر روی آن پاشش نمایید. قدرت فشار آب خارج شده از دستگاه واترجت، به سهولت و سرعت هر گونه گرد و غبار، آلودگی و جرم را از سطح جدا خواهد نمود. مزیت دیگر استفاده از واترجت درخطوط تولید صنایع غذایی آن است که نگرانی پیرامون جدا نمودن و باز کردن بخش های مختلف ماشین آلات و تجهیزات را از بین می برد. جریان آب خارج شده از واترجت نه تنها سطوح صاف را بخوبی تمیز می نماید بلکه دارای قابلیت نفوذ به درون انواع فضاهای باریک و نقاط دور از دسترس بوده و هرگونه آلودگی را به نحو موثر از آنها خارج می نماید. بنابراین مزایای استفاده از واترجت را می توان به صورت خلاصه به شکل زیر بیان نمود:
– سهولت کاربرد دستگاه واترجت
– انجام با کیفیت عملیات نظافت و شستشو بعلت بهره مندی از قدرت پاشش آب پر فشار
– افزایش سرعت عملیات

واتر جت صنعتی مناسب برای کارخانه تولید کننده تنقلات

هنگام انتخاب یک واترجت برای کاربرد در کارخانه تولید کننده مواد غذایی توجه به پارامترهای زیر حائز اهمیت می باشد:

واترجت صنعتی آب گرم

کاربرد واتر جت صنعتی آب گرم برای نظافتاگر چه قدرت فشار آب خارج شده از دستگاه واترجت موجب جدا شدن آلودگی از سطح خواهد شد اما برای پاک نمودن انواع آلودگی های چرب و روغنی باید فشار آب را به میزان قابل توجه افزایش داد. با توجه به قیمت بالای دستگاه های شوینده فشار قوی با فشار کاری بیش از ۵۰۰ بار، شاید خرید چنین دستگاهی از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نباشد، حال آنکه با لحاظ کردن درجه حرارت آب خروجی از دستگاه به سهولت می توان این مشکل را حل نمود. آب پرفشار و دارای درجه حرارت بالا به خوبی آلودگی های چرب و روغنی را در خود حل نموده و از محیط خارج می نماید. از سوی دیگر آب سرد قادر به حذف باکتری ها از محیط نخواهد بود. اهمیت از بین بردن باکتری ها، قارچ ها و کپک ها در سایت های مرتبط با صنایع غذایی بر هیچ کس پوشیده نمی باشد. با استفاده از دستگاه واترجت آب گرم، نه تنها انواع آلودگی و جرم از سطح مورد نظافت جدا می گردد بلکه کلیه باکتری ها، قارچ ها و کپک های غیرقابل مشاهده نیز از محیط حذف می گردند.

نوع منبع تغذیه

مناسب ترین نوع واترجت برای کاربرد در کارخانه های تولید کننده تنقلات، واترجت آب گرم مجهز به موتور الکتریکی می باشد. واترجت های دارای موتورهای عمل کننده با سوخت های فسیلی نظیر بنزینی پر سر و صدا بوده و گازها و بخارات حاصل از سوخت خارج شده از آنها مناسب فضای کارخانه تولید کننده مواد غذایی نمی باشد.

اسکرابر و زمین شوی صنعتی

شما می‌توانید از طریق تماس با کارشناسان شرکت شریف صنعت اطلاعات تکمیلی در خصوص قیمت و ویژگی‌های انواع دستگاه های نظافت صنعتی (اسکرابر ، زمین شوی صنعتی ، جاروبرقی صنعتی ، واترجت صنعتی) را به دست آورید ۰۲۱۴۵۷۴۹۰۰۰ و سپس نسبت به خرید اقدام کنید.

دیدگاه کاربران

Comments are closed.