انتخاب هوشمندانه یک دستگاه نظافت صنعتی

25 دی 1395

محیط کاری نظافت شده و تمیز، می تواند علاوه بر ارتقای ایمنی کارکنان، موجب افزایش بهره روی کار و کیفیت محصولات گردد. بنابراین خرید یک دستگاه نظافتی برای یک کارخانه صنعتی تا حد زیادی با خریداری تجهیزات تولید دارای اهمیت برابر باشد. بعلاوه تمییزی کارخانه یا انبار، سبب ایجاد جلوه ای مناسب شده و با افزایش روحیه کارکنان، توجه مراجعه کنندگان و مشتری ها را جلب می کند. بطور خلاصه تمییز نگه داشتن محیط کاری، به هر کارخانه یا محیط صنعتی، ارزشمندی بالایی می دهد.
هر تاسیسات، ترکیبی از تجهیزات نظافتی از جاروی دستی تا جاروبرقی و سوییپر یا اسکرابر را نیاز دارد. انتخاب درست ترکیبی از این تجهیزات، موضوعی مهم در تامین نیاز های نظافتی یک مکان مشخص می باشد. عواملی چون اندازه زباله های تولید شده، مقدار آلودگی تولید شده،خصوصیات آلودگی (کاغذی، روغنی، مرطوب یا گرد و خاک)، نوع سطح ( کاشی، بتن، فضای باز و ..) و تعداد پرسنلی که در انجام وظایف نظافتی درگیر هستند، بر روی این تصمیم تاثیر گذارند.
نظافت یک سطح می تواند از جمع آوری گرد و خاک بر روی زمین تا ایجاد یک سطح براق و صیقلی تعریف شود. هدف از نظافت در یک تاسیسات، عامل مهمی در انتخاب دستگاه مناسب می باشد. برای مثال اگر هدف از نظافت، علاوه بر گرد و غبار و زباله، از بین بردن آثار برجای مانده توسط تایر وسایل نقلیه یا لکه های دیگر باشد، فرآیند نظافت نیازمند جاروی محیط و همچنین امر شستشوی محیط می باشد.

 

اسکرابر یا سوییپر

اسکرابر سرنشین دارپس از ارزیابی اندازه و میزان آلودگی و زباله، اولین تصمیم انتخاب سوییپر یا اسکرابر می باشد. اگر بیشتر آلودگی ها گرد و غبار ریز باشد، سویپر ابزاری مناسب برای از بین بردن آن به نظر می رسد درحالیکه بهترین راه جهت رفع این آلودگی، افزودن آب می باشد، در نتیجه انتخاب یک کف شوی نتیجه بهتری خواهد داشت.
سویپر ها دستگاه هایی ایده آل برای زباله های حجیمی چون تراشه های چوب، براده فلزات، کاغذ و مواد الیافی می باشند. اسکرابر ها نیز برای آلودگی های سبک باقی مانده بر روی همه نوع سطح سخت بخصوص سطوح کثیف یا روغنی مناسب اند. در بیشتر موارد ممکن است ابتدا نیاز به جاروی محیط و سپس شستشو باشد. بنابراین می بایست از یک کف شوی و یک سویپر یا یک سوییپر اسکرابر استفاده نمود.
در تاسیسات کوچکتر که یک نفر مسئول انجام خدمات نظافتی می باشد، یک سوییپر اسکرابر اغلب انتخاب خوبی خواهد بود چراکه با خرید دو دستگاه جداگانه، یکی از آن ها در یک زمان مشخص بدون استفاده خواهد بود. اما سویپر اسکرابر بعلت عملکرد دوگانه اش، دارای ظرفیت مخزن محدودی بوده که این امر سبب کاهش بهره وری در زمان طولانی خواهد شد. صرف زمان بیشتر جهت تخلیه مخزن و پر کردن مجدد مخازن در دستگاه های دوگانه سبب کاهش زمان فعال امر نظافت می گردد.

 

دستگاه دستی یا خودرویی

کفشوی سرنشین داردرصورتیکه ۹۰ درصد هزینه های نظافت، صرف نیروی خدماتی بگردد، هزینه خرید یک اسکرابر یا سویپر خودرویی از صرفه جویی در بکارگیری نیروی خدماتی در طول حدود سه ماه جبران می شود. این موضوع به این خاطر است که یک سویپر یا اسکرابر خودرویی موجب افزایش ۶۰ تا ۷۰ درصدی بهره وری کار نسبت به سویپر یا اسکرابر دستی می گردد. بعلاوه استفاده از یک ابزار خودرویی برای نیروی خدماتی آسان تر بوده و آن ها را کم تر خسته می نماید.
سویپر یا اسکرابر خودرویی در مدل هایی تولید شده اند که قادر به عبور از محل های باریک بوده و بیشتر آن ها قدرت مانور بالایی دارند. انجام نظافت در یک زمان کم تر توسط نمونه های خودرویی سبب شده تا این دستگاه ها با یک سرمایه گذاری نسبتا کم، افزایش بهره روی قابل توجهی را موجب شوند.

 

اندازه دستگاه

زمین شور دستی بعنوان یک قانون کلی، بهتر است کوچکترین دستگاه خودرویی یا دستی که امر نظافت را کم تر از دو یا سه ساعت انجام دهد خریداری شود. از طرفی در بیشتر شرکت ها، نیروی خدماتی معمولا دارای وظیفه دیگری نیز می باشد و صرف بیش تر از نصف روز برای نظافت محیط از نظر اقتصادی به صرفه نیست. خریداری دستگاه هایی که دارای ظرفیت مخزن بزرگ هستند نیز از هدر رفتن زمان جهت پر کردن مخازن جلوگیری می کند.
اگر راهروی مورد نظافت، دارای عرض حدود ۳ متر باشد، استفاده از دستگاهی با عرض ۱.۲ متر عملیات نظافت را حداقل با سه بار حرکت در طول مسیر انجام می دهد. البته ممکن است به نظر برسد که انتخاب یک اسکرابر با عرض ۱.۳ متری می تواند به سرعت نظافت بیفزاید، درحالیکه با این دستگاه نیز همان سه بار حرکت در طول این مسیر نیاز است. بنابراین انتخاب یک مدل بزرگ تر یا گران تر لزوما سبب افزایش بهره وری نمی گردد. با انطباق اندازه دستگاه بر نیاز خود، می توانید حداکثر بهره روی را با صرف هزینه منطقی انجام دهید.
در بیشتر موارد، ممکن است به یک اسکرابر یا سوییپر خودرویی جهت نظافت محیط های باز وسیع و یک نمونه دستی کوچک تر برای راهروهای باریک نیاز باشد. در این مورد نیز هر مدلی از این دستگاه ها که انتخاب شود، باید دارای کوچکترین اندازه ممکن با توجه به ابعاد سطح و با هدف به حداقل رساندن هزینه ها باشد.

 

نوع سطح زمین

سوییپر دستی جهت نظافت سطوح مختلفبیشتر کف شوی ها و سویپر ها برای هرگونه سطحی بکار می روند اما برای دستیابی به نتیجه ایده آل، برس بکار رفته، جارو یا شوینده های سطح می بایست با سطح مورد نظر شما و نوع آلودگی مطابقت داشته باشد. برای مثال بعضی برس ها جهت نظافت سطوح نرم مناسب هستند. همچنین برس های با الیاف تقویت شده جهت نظافت سطوح خشن و با آلودگی سرسخت بکار می روند. اسکرابر های استفاده شده برای سطوح نرم و دارای پوشش معمولا با برس های مخصوصی تجهیز شده تا آب اضافی روی سطح را جمع کرده و سطح سریع تر خشک شود.

 

سهولت استفاده از دستگاه

یکی از مشخصات کلیدی جهت انتخاب اسکرابر یا سویپر، استفاده آسان دستگاه می باشد، بخصوص زمانیکه بیش از یک نفر از آن استفاده نمایند. سهولت کنترل دستگاه، استفاده از آن با حداقل آموزش، حل مشکلات جزئی توسط اپراتور از جمله موارد مهم در این زمینه می باشد. بطور مثال یک اپراتور به راحتی بتواند برس اسکرابر یا سویپر را بعد از انجام نظافت تمییز کند.

 

تخلیه مخزن سوییپرظرفیت مخزن و مصرف آب

انتخاب اسکرابری که مصرف آب و مواد شوینده را کاهش داده و دارای مخزن با ظرفیت بالایی نسبت به ابعادش باشد، مورد توجه است. این خصوصیات نه تنها هزینه کم تری در برداشته بلکه بهره وری را افزایش داده و به سلامت محیط زیست نیز کمک می نماید.

 

دید کاربر

جهت رعایت نکات ایمنی و بهبود عملکرد نظافت، بهتر است دستگاه نظافتی دارای دید مناسبی باشد. در واقع انتخاب سویپر یا اسکرابری که به کاربر دید واضحی را جهت نظافت و عدم برخورد با موانع بدهد، دارای اهمیت است تا بعلاوه از بلند شدن کاربر و احتمال ایجاد آسیب جلوگیری کند.

 

دستگاه نظافتی نگهداری دستگاه

در صورتیکه دستگاه توسط چند نفر استفاده می شود، سپردن مسئولیت نگهداری و تعمیر آن به یک نفر امری ضروری است. در صورت عدم نگهداری مناسب از اسکرابر یا سوییپر، احتمال خرابی آن بیشتر شده و طول عمر کاهش می یابد. انتخاب تولید کننده ای که برنامه های پیشگیرانه ای را جهت نگهداری و افزایش طول عمر دستگاه ارائه می دهد نیز دارای اهمیت است.

 

لینک های مفید:
زمین شور : فهرستی از محصولات نظافتی

اسکرابر و زمین شوی صنعتی

شما می‌توانید از طریق تماس با کارشناسان شرکت شریف صنعت اطلاعات تکمیلی در خصوص قیمت و ویژگی‌های انواع دستگاه های نظافت صنعتی (اسکرابر ، زمین شوی صنعتی ، جاروبرقی صنعتی ، واترجت صنعتی) را به دست آورید ۰۲۱۴۵۷۴۹۰۰۰ و سپس نسبت به خرید اقدام کنید.

دیدگاه کاربران
نام (الزامی):
ایمیل:
ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد
وب سایت:
نظر شما: