شستشوی خودرو با استفاده از دستگاه واترجت خانگی

8 مهر 1395

شستشوی خودرو برای اغلب افراد عملیاتی خسته کننده ، طاقت فرسا و زمان بر است و بسیاری از مردم ترجیح می دهند برای نظافت و شستشوی خودرو خود به کارواش مراجعه نمایند که مستلزم صرف هزینه قابل توجه می‌باشد. از سوی دیگر نظافت و شستشوی خودرو به روش های سنتی معمولا همراه با مصرف حجم بالای آب و ماده شوینده بوده و نتیجه حاصل نیز در پایان کار ممکن است چندان مطلوب و رضایت بخش نباشد. استفاده از دستگاه واترجت برای شستشوی خودرو ، این عملیات خسته کننده را به فرآیندی لذت بخش تبدیل نموده و موجب صرفه جویی قابل توجه در زمان، انرژی و میزان مصرف آب و ماده شوینده می گردد. در این مقاله با روش استفاده از واترجت برای شستشوی خودرو بیشتر آشنا خواهید شد.

 

انتخاب واترجت مناسب برای شستشوی خودرو

 

اهمیت انتخاب واترجت مناسب برای شستشوی خودروشستشوی خودرو با استفاده واترجت، فرایند دشوار و پیچیده ای نمی‌باشد اما استفاده از واترجت نامناسب و عدم آگاهی از شیوه صحیح انجام عملیات، نه تنها موجب نظافت و شستشوی موثر خودرو نمی گردد، بلکه ممکن است سبب آسیب دیدن خودرو و رنگ آن شود.
اولین قدم در انجام صحیح و اصولی این فرآیند، انتخاب یک واترجت مناسب می باشد. با توجه به رنگ حساس خودرو و شیشه های آسیب پذیر آن، استفاده از پاشش آب با فشار بسیار بالا می تواند باعث آسیب دیدگی خودرو شود. فشار لازم و مناسب برای شستشوی خودرو در حدود ۸۰ تا ۱۳۰ بار می باشد. با در نظر گرفتن این محدوده فشار، دستگاه‌های واترجت الکتریکی با سایز کوچک و متوسط که غالبا با نام کارواش خانگی شناخته می شوند، گزینه ای کاملا ایده آل برای شستشوی خودرو به شمار می آیند. دستگاه های واتر جت الکتریکی نسبت به مدل های دیگر واتر جت ارزان قیمت تر بوده و غالبا بصورت فشرده، با ابعاد کوچک و وزن سبک طراحی و تولید می‌شوند.
هنگام خرید یک واترجت خانگی ، انتخاب مدل های چرخ دار توصیه می گردد. وجود چرخ در این واترجت ها سبب سهولت جابجایی و حمل و نقل دستگاه شده و کارایی آن را افزایش می دهد. همچنین استفاده از دستگاه مجهز به قرقره شلنگ جمع کن یکپارچه و محل نگهداری تجهیزات جانبی بر روی بدنه ، سهولت کار کردن با دستگاه را افزایش داده ، فضای اشغال شده توسط آن را به حداقل کاهش می دهد و باعث افزایش کیفیت نگهداری تجهیزات جانبی دستگاه شامل شلنگ فشار قوی، لنس و تفنگی می گردد.

 

نکات مهم در شستشوی خودرو با واتر جت

 

هنگام استفاده از واترجت برای شستن ماشین، توجه به پاره ای از نکات به منظور تضمین عملکرد بهینه دستگاه و جلوگیری از آسیب دیدگی خودرو الزامی می باشد. این نکات عبارتند از:

 

استفاده از نازل مناسب

استفاده از نازل تیغه ای برای شستشوی ماشینامکان تجهیز دستگاه کارواش خانگی به طیف گسترده ای از نازل های متنوع وجود دارد. نازل مناسب برای شستشوی ماشین، نازلی است که آب را به شکل یکنواخت و به سهولت بر روی سطح بدنه خودرو پاشش نماید. به طور کلی هر چه زاویه جریان آب خارج شده از نازل کوچکتر باشد سطح کمتری از بدنه ماشین پوشش داده می شود اما فشار آب اعمالی بالاتر خواهد بود و برعکس.
نازل سوزنی یا صفر درجه موجب تمرکز آب فشار بالا بر یک نقطه شده و استفاده از آن برای شستشوی ماشین توصیه نمی گردد. نازل ۲۵ یا ۴۵ درجه ، نازل مناسب برای شستشوی ماشین و جدا کردن انواع آلودگی شامل گل و لای، فضولات پرندگان و … از سطح بدنه خودرو و همچنین چرخ ها، زیر شاسی و … می باشد.
همچنین برای از بین بردن آلودگی و جرم های سرسخت می توان از برس های چرخان مخصوص استفاده نمود.

 

حفظ فاصله و زاویه پاشش مناسب

compact-5-5-being-used-on-carهنگام استفاده از واترجت برای شستشوی خودرو، حداقل فاصله ۱ متری باید رعایت شود. تنها در صورتی می توان در فاصله نزدیک تر نسبت به خودرو قرار گرفت که فشار آب خروجی از واترجت بسیار کم باشد. در غیر این صورت نزدیک شدن به ماشین، می تواند باعث آسیب دیدن خودرو گردد. مخصوصا اگر قسمتی از رنگ بدنه از قبل آسیب دیده باشد، پاشش آب می تواند به زیر آن نفوذ کرده و باعث جدایش این لایه آسیب دیده از سطح گردد. همچنین برای جلوگیری از ایجاد خراش بر روی بدنه ، بهتر است لنس تحت زاویه ای در حدود ۲۵ درجه نسبت به خودرو قرار گیرد.

 

 

استفاده از مواد شوینده

استفاده از مواد شوینده همراه با واتر جت در شستن ماشینبه منظور افزایش کیفیت شستشو، دست یابی به نتیجه بهتر و حذف کامل آلودگی ها، جرم ها، گل و لای و املاح سرسخت می توان از ماده شوینده در کنار قدرت پاشش آب فشار قوی استفاده نمود. پیش از استفاده از مواد شوینده باید اطمینان حاصل نمود که دستگاه واترجت مورد استفاده مجهز به سیستم پاشش مواد شوینده می باشد. برخی از مدل های واترجت مجهز به مخزن مخصوص برای ماده شوینده می باشند حال آنکه برخی مدل های دیگر تنها با شلنگ مکش ماده شوینده عرضه می شوند . علاوه بر حصول اطمینان از قابلیت پاشش ماده شوینده توسط دستگاه، توجه به نوع ماده شوینده بکار رفته نیز دارای اهمیت می باشد و تنها باید از ماده ای استفاده کرد که توسط تولید کننده واترجت تایید شده است.
اعمال ماده شوینده برای مدت زمان بیش از ۱۰ دقیقه توصیه نمی گردد و پس از سپری شدن این مدت، خودرو باید کاملا آب کشی شود. استفاده از نازل ۴۵ درجه در مرحله آب کشی توصیه می گردد.

 

همانطور که ذکر گردید، استفاده از واترجت برای شستشوی ماشین، روشی بسیار ساده و کارآمد می باشد و با در نظر گرفتن نکات ساده ذکر شده، می توان عملیات شستشوی خودرو را با صرف کمترین انرژی و هزینه در حداقل زمان ممکن انجام داد. نکته بسیار مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد، آن است که واترجت یک ابزار نظافت قدرتمند بوده و حفظ نکات ایمنی هنگام کاربرد آن الزامی می باشد.

اسکرابر و زمین شوی صنعتی

شما می‌توانید از طریق تماس با کارشناسان شرکت شریف صنعت اطلاعات تکمیلی در خصوص قیمت و ویژگی‌های انواع دستگاه های نظافت صنعتی (اسکرابر ، زمین شوی صنعتی ، جاروبرقی صنعتی ، واترجت صنعتی) را به دست آورید ۰۲۱۴۵۷۴۹۰۰۰ و سپس نسبت به خرید اقدام کنید.

دیدگاه کاربران
نام (الزامی):
ایمیل:
ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد
وب سایت:
نظر شما: