اسکرابر و سوییپر ابزارهایی برای محافظت از سطح

8 اردیبهشت 1403

به منظور نظافت و شستشوی سطوح در محیط‌های صنعتی و غیر صنعتی، دستگاه‌های سوییپر صنعتی و اسکرابر صنعتی به کار گرفته می‌شوند. این دستگاه‌ها باعث افزایش بهره‌وری، ایمنی کاربر، از بین بردن آلودگی، محافظت از سطح و جلوه بخشیدن به نمای آن می‌شوند.

به طور میانگین، در یک کارخانه تولیدی، میزان ۹۳۲,۸۵۰ ساعت از زمان کاری به نظافت و شستشوی سطوح اختصاص می‌یابد. از این مجموع، ۵۵۹,۹۸۴ ساعت برای جمع‌آوری گرد و خاک و زباله‌ها توسط سوییپر و ۳۸۹,۵۵۴ ساعت برای شستشوی کف توسط اسکرابر مصرف می‌شود، در حالی که زمان باقیمانده برای پولیش زدن و بازسازی سطح مصرف می‌شود.

انجام فعالیت‌های نظافتی هزینه‌هایی را در پی دارد؛ به طور متوسط، در یک مرکز تولیدی، هزینه سالانه نظافت و نگهداری هر متر مربع از سطح با استفاده از روش‌های صنعتی، ۹۰۰,۰۰۰ ریال است. این هزینه به دلیل افزوده شدن دستمزد نیروهای خدماتی در روش‌های سنتی، تا ۹۰ درصد بیشتر می‌شود.

از این رو، انتخاب دستگاه‌های نظافت صنعتی مناسب اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. این دستگاه‌ها به علاوه رفع نیازهای مشتریان، باعث افزایش بهره‌وری نیروهای خدماتی می‌شوند و زمان سپری شده برای امور نظافتی را کاهش می‌دهند. خریداران با در نظر گرفتن نیازهای خود و امکانات موجود، دستگاه سوییپر، اسکرابر و یا هر دو را انتخاب می‌نمایند.

 

انتخاب اسکرابر صنعتی یا سوییپر صنعتی برای نظافت

اسکرابر یا سوییپر

جهت انتخاب هر یک از دستگاه‌های سوییپر صنعتی و اسکرابر صنعتی، عوامل مهمی وجود دارند که قبل از تصمیم‌گیری نهایی باید مورد بررسی دقیق قرار گیرند. این عوامل عبارت‌اند از:

  1. اندازه گرد و خاک و ذرات آلودگی: اندازه و نوع ذرات آلودگی می‌تواند تعیین کننده نوع دستگاهی باشد که باید استفاده شود. برای ذرات بزرگ‌تر و جامد، سوییپر صنعتی مناسب است، در حالی که برای ذرات ریزتر و مایل به چسبندگی، اسکرابر صنعتی بهترین گزینه خواهد بود.
  2. مقدار آلودگی‌های تولید شده: میزان آلودگی‌های تولید شده در محیط می‌تواند تعیین کننده نیاز به یک دستگاه با ظرفیت بالاتر یا قابلیت پاکسازی مکرر باشد.
  3. نوع آلودگی: نوع آلودگی، از جمله الیاف، چربی، خاک و آلودگی‌های مرطوب، نیازمند روش‌های شستشو و پاکسازی متفاوتی است. برای هر نوع آلودگی، دستگاه مناسبی باید انتخاب شود.
  4. جنس سطح: نوع سطحی که باید تمیز شود (مانند کاشی، سیمان روکش دار و بدون روکش و غیره) نیازمند استفاده از دستگاهی با قابلیت تطبیق بهتر است.
  5. معیار تمیزی از دیدگاه‌های مختلف: تعیین معیارهای تمیزی از دیدگاه‌های مختلف مانند بهره‌وری، کیفیت، و ایمنی از عوامل اساسی در انتخاب دستگاه صحیح است.

با توجه به این عوامل، انتخاب دستگاه مناسب باید با دقت و با توجه به نیازهای خاص محیط و سطحی که قرار است تمیز شود، انجام شود تا بهترین نتیجه ممکن حاصل شود.

 

اسکرابر یا سوییپر

در انتخاب دستگاه‌های نظافتی، تعریف و معیارهای متعددی وجود دارد که شامل جمع‌آوری ذرات ریز و درشت زباله و ضایعات تا صیقلی و درخشان ساختن سطوح می‌شود. هدف مشتریان از تمیزی سطح عامل تاثیر گذار در انتخاب ماشین‌آلات نظافتی است. برای مثال، در محیطی که علاوه بر گرد و خاک، اثرات لیفتراک بر سطح زمین نیز وجود دارد، هر دو دستگاه سوییپر و اسکرابر در فرآیند تمیزی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بعد از برآورد ابعاد و میزان آلودگی‌ها، گام اول برای انتخاب سوییپر صنعتی و اسکرابر صنعتی برداشته می‌شود؛ اما تصمیم‌گیری همیشه کار آسانی نیست. به عنوان مثال، اگر آلودگی‌ها ذرات بسیار ریزی باشند، در نگاه اول سوییپر دستگاه مناسبی به نظر می‌رسد، اما بهترین روش برای جمع‌آوری این دسته از آلودگی‌ها اضافه کردن آب به آن است که می‌تواند مشکلات حاصل از جمع‌آوری این گونه ذرات را به حداقل برساند، بنابراین بهره‌مندی از یک اسکرابر مناسب‌ترین انتخاب خواهد بود.

حال به معرفی چند دسته از آلودگی‌ها و روش ایده‌آل برای جمع‌آوری آن می‌پردازیم.

 

انواع آلودگی و نحوه جمع آوری

اسکرابر و سوییپر

  1. آلودگی سبک و بزرگ: این نوع آلودگی شامل ذرات خاک، زباله‌ها، و ضایعات بزرگ می‌شود که بر روی سطح قرار دارند. برای جمع‌آوری این نوع آلودگی، از دستگاه‌های سوییپر صنعتی با برس‌های مناسب و قدرتمند استفاده می‌شود که قادر به جمع‌آوری ذرات بزرگ و سبک از سطح می‌باشند.
  2. آلودگی سنگین و مرطوب: این نوع آلودگی شامل خاک و گل، لجن، و مواد مرطوب می‌شود. برای جمع‌آوری این نوع آلودگی، از دستگاه‌های اسکرابر صنعتی با قابلیت شستشو و خشک کردن سطح استفاده می‌شود که می‌تواند آلودگی‌های سنگین و مرطوب را به‌طور موثر از سطح حذف کند.
  3. کنترل گرد و غبار: برای کنترل و جمع‌آوری گرد و غبار، از دستگاه‌های جمع‌آوری گرد و غبار مانند جاروهای مرکزی و فیلترهای گرد و غبار استفاده می‌شود که قادر به جذب و حذف ذرات ریز و معمولاً سبک هستند.
  4. انواع روغن و گریس: برای جمع‌آوری روغن و گریس از دستگاه‌های خاصی مانند جاذب‌های روغنی، رول‌های جذب کننده، و تجهیزات خاص شستشو استفاده می‌شود که قادر به جذب و حذف این نوع آلودگی از سطح می‌باشند.
  5. لکه: برای جمع‌آوری لکه‌ها از مواد خاصی مانند جاذب‌های لکه و تجهیزات شستشوی خاص استفاده می‌شود که قادر به حذف لکه‌های مختلف از سطح می‌باشند.
  6. ذرات سبک به همراه چربی: برای جمع‌آوری ذرات سبک و چربی‌ها از دستگاه‌های اسکرابر صنعتی با قابلیت شستشو و جذب چربی استفاده می‌شود که می‌توانند این نوع آلودگی را به‌طور کامل از سطح حذف کنند.

 

جاروب سطوح

سوییپرها از لحاظ عملکرد در دو نوع ساخته و عرضه شده‌اند: مکنده (vacuum) و مکانیکی (broom) که مشتریان بر اساس نوع آلودگی جاروب مورد نظر را انتخاب می‌کنند.

 

وکیوم سوییپر

اسکرابر یا سوییپرسوییپرهایی که دارای قدرت مکندگی هستند، برای جمع‌آوری زباله‌های بزرگ و سبک مانند برگ درخت، تکه‌های کاغذ، بسته‌بندی‌های کاغذی و مقوایی و… مناسب می‌باشند. وکیوم سوییپر بر پایه ایجاد خلا عمل نموده به صورتی که آلودگی‌ها را از روی سطح مکش می‌کند و در مخزن خود نگه می‌دارد. پس از اتمام کار این مخزن در مکان مناسب تخلیه می‌شود. سویپر صنعتی با قدرت عملکرد فوق‌العاده و استثنایی خود آلودگی‌ها را به راحتی و با کیفیت مطلوب از روی سطح زمین بر می‌دارد. این دسته از سوییپرها برای جمع‌آوری آلودگی‌های سنگین مناسب نیستند و به صورت دستی هدایت می شوند.

 

سوییپر صنعتی

اسکرابر یا سوییپرسوییپر صنعتی برای جمع‌آوری آلودگی‌های سنگین بسیار مناسب بوده و می‌تواند در محیط‌هایی به کار گرفته شود که از بین بردن انواع آلودگی‌های اهمیت بسیاری دارد، مانند کارخانه‌های صنایع غذایی، دارویی و یا صنایع الکترونیک. سوییپر صنعتی به منظور از بین بردن آلودگی‌های سخت و سنگین طراحی و ساخته شده‌اند. این سویپرها علاوه بر سیستم مکش به سیستم مکانیکی نیز مجهز بوده و بدین ترتیب آلودگی‌ها با کیفیتی بهتری جمع‌آوری می‌شوند. هم چنین فیلتر تعبیه شده بر روی این دستگاه از ورود دوباره ذرات به محیط ممانعت کرده و کارایی دستگاه را بهبود می‌بخشد.
یکی دیگر از عواملی که بر کارایی یک سوییپر موثر است، نوع سیستم به کار گرفته شده در جمع‌آوری مواد می‌باشد. این سیستم‌ها شامل موارد زیر هستند:

 

سوییپر دستی (Dustpan)

سوییپرهای مجهز به این سیستم هستند، آلودگی‌ها را توسط برس اصلی به مخزنی که در قسمت جلویی دستگاه قرار دارد، هدایت می‌کند. مخزن به گونه‌ای است که قابلیت جدا شدن از دستگاه را داشته و زباله‌های جمع شده را در محل مناسب تخلیه می‌کند. بیشتر سویپرهای دستی به این سیستم تجهیز شده‌اند.

سوییپر سرنشین دار بدون سیستم مکنده (Overthrow)

مخزن نگهداری ضایعات این مدل از سوییپرها در قسمت بالا یا پشت دستگاه قرار دارد، به همین دلیل آلودگی‌ها بهتر جمع‌آوری می‌شوند. مخزن سوییپرهایی که به این سیستم مجهز هستند، تا حداکثر ظرفیت پر می‌شوند ولی مخزن سوییپرهای dustpan تا ۶۰ درصد ظرفیت پر می‌شود.

سوییپر سرنشین دار با سیستم مکنده (Dust Control)

در محیط‌های گوناگون میزان درجه اهمیت تمیزی، با یکدیگر تفاوت دارد. به عنوان مثال صنایع تولید محصولات الکترونیکی باید از عاری از هر گونه آلودگی و گرد و غبار باشد زیرا قطعات الکترونیکی نسبت به ذرات آلودگی بسیار حساس هستند. دستگاه‌های سوییپر صنعتی که برای نظافت این گونه محیط‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، مجهز به فیلتر کارتریجی هستند. مدت زمان میان دو نظافت فیلترهای کارتریجی ۴۰ افزایش داشته و تلفیق این فیلتر و قدرت مکش دستگاه، سبب جمع‌آوری هرچه بهتر ذرات می‌شود و پالایش ذرات را برای کنترل گرد و غبار به بهترین شکل فراهم می‌کند.

 

چگونه یک سوییپر مناسب انتخاب کنیم؟

اسکرابر یا سوییپر

درست است که انواع مختلف آلودگی می‌تواند در یک محیط وجود داشته باشد و برای از بین بردن آن‌ها، انتخاب سوییپر مناسب بسیار مهم است. بعد از شناختن نوع آلودگی، نیاز است که پهنای مسیرهای عبور دستگاه اندازه‌گیری شود و با توجه به این اندازه و همچنین با توجه به باز یا بسته بودن محیط، سوییپر دستی یا سرنشین دار مناسب انتخاب شود.

برای نظافت مکان‌های بزرگ و با فضای گسترده، سوییپر صنعتی سرنشین دار مناسب است. این دستگاه‌ها با قدرت و ظرفیت بالا، قادر به پاکسازی سریع و کارآمد این نوع محیط‌ها هستند و امکان جابجایی سرنشین به وسیله راننده این دستگاه را فراهم می‌کنند.

اما برای محیط‌های کوچک و یا محیط‌هایی که فضاهای محدود با عرض کم دارند و دستگاه بزرگ در آن قدرت مانور ندارد، سوییپر دستی پیشنهاد می‌شود. این دستگاه‌ها کوچکتر و سبکتر هستند و به راحتی در فضاهای محدود حرکت می‌کنند، اما با وجود اندازه کوچک، همچنان قادر به پاکسازی موثر سطوح می‌باشند و برای محیط‌های کوچک و یا دسترسی محدود بسیار مناسب هستند.

 

اسکرابر صنعتی

اسکرابر یا سوییپر

اسکرابرهای صنعتی از کفشوی دستی گرفته تا کفشوی سرنشین دار، جایگزین بسیار مناسبی برای تی‌های قدیمی بوده‌اند. این دستگاه‌ها به طور خاص برای شستشو و خشک کردن انواع سطوح طراحی شده‌اند و آماده‌سازی سطح را برای رفت و آمد به‌صورت ایده‌آل انجام می‌دهند.

استفاده از دستگاه‌های زمین‌شوی صنعتی معمولاً به‌صورت روزانه، هفتگی و یا بر اساس نیازهای مختلف می‌باشد. این دستگاه‌ها به سطوح در برابر تجمع، روغن، گریس و آلودگی‌های دیگر حفاظت می‌کنند. همچنین، با از بین بردن اسکرابر رد مانده از لاستیک لیفتراک و جلوه و زیبایی بخشیدن به سطوح، محیطی ایمن و پاکیزه برای افراد فراهم می‌کنند. این دستگاه‌ها نقش مهمی در بهبود بهره‌وری، ایمنی و ظاهر زیبای محیط‌های صنعتی دارند.

 

 

انتخاب برس مناسب

برس نصب شده بر روی اسکرابر به وسیله چرخش خود آلودگی‌ها را می‌شوید و بلافاصله پس از شستشو، تی دستگاه زمین را خشک می‌کند. همانند دستگاه سوییپر، اسکرابر نیز در مدل‌های متنوع طراحی و عرضه شده است.
برس اسکرابر در دو نوع دیسکی و استوانه‌ای ساخته شده و برخی از تولید کنندگان اسکرابرهایی را ارائه می‌دهند که قابلیت استفاده از هر دو برس را بدون نیاز به ابزار خاصی، دارد.

اسکرابر یا سوییپربرس دیسکی برای شستشوی سطوح صاف و هموار: اسکرابر با برس دیسکی جهت شستشوی سطوح سخت و مقاوم به کار می‌رود. برس گرد دیسکی برای حرکت روی سطوح شیب‌دار و سطوحی که مقدار کمی پستی و بلندی داشته، مناسب هستند و با فشار کمی که به کف وارد می‌کند، فرآیند شستشو بهبود پیدا می‌کند. در صورتی که ذرات بزرگ‌تر آلودگی در محیط وجود داشته باشد، ممکن است لازم باشد پیش از شستشو از سوییپر استفاده شود.

 

اسکرابر یا سوییپربرس استوانه‌ای برای شستشوی سطوح خشن و دارای شیار: اسکرابرهایی که به برس استوانه‌ای مجهز هستند، می‌توانند آلودگی‌های سطحی سطوح سخت و دارای شیار را شسته و از بین ببرد.

 

 

 

 

 

 

انتخاب اسکرابر مناسب

برای انتخاب دستگاه کفشور مناسب، همانند سوییپر، لازم است اندازه پهنای راهروها و مساحت کلی سطوح آلوده محاسبه گردد. اسکرابرهای دستی و سرنشین دار در ابعاد گوناگون طراحی و ساخته شده‌اند و هر یک کارایی منحصر به فرد خود را دارند. پس از آن با بررسی شرایط و خصوصیات سطح اسکرابر مناسب به همراه برس سازگار با نوع سطح انتخاب می‌گردد.

 

خرید اسکرابر سوییپر یک انتخاب فوقالعاده

اسکرابر یا سوییپر

درست است که استفاده از دستگاه ترکیبی سوییپر اسکرابر می‌تواند یک راهکار کاملاً ایده‌آل باشد، زیرا دارای قابلیت جاروب و شستشوی سطح را به طور هم‌زمان فراهم می‌کند. با تهیه یک دستگاه اسکرابر/سوییپر به جای خرید جداگانه دو دستگاه، می‌توانید از نظر مالی صرفه‌جویی کنید و هزینه‌های ناشی از تعمیر و نگهداری را تا ۵۰ درصد کاهش دهید، زیرا فرآیندهای نظافت و شستشو توسط یک دستگاه و یک کاربر انجام می‌شود.

اگر شرایط به گونه‌ای باشد که تنها یک کاربر دستگاه را هدایت می‌کند، اسکرابر/سوییپر وسیله‌ای مناسب است که بهره‌وری اپراتور را افزایش داده و زمان صرفه‌جویی می‌کند. این دستگاه‌ها با ادغام دو عمل جاروب و شستشو، عملکرد بهتری ارائه می‌دهند و امکان انجام دو وظیفه با یک دستگاه را فراهم می‌آورند که این امر به طور قابل توجهی به بهره‌وری و کارایی کاربر کمک می‌کند.

 

اسکرابر و زمین شوی صنعتی

شما می‌توانید از طریق تماس با کارشناسان شرکت شریف صنعت اطلاعات تکمیلی در خصوص قیمت و ویژگی‌های انواع دستگاه های نظافت صنعتی (اسکرابر ، زمین شوی صنعتی ، جاروبرقی صنعتی ، واترجت صنعتی) را به دست آورید ۰۲۱۴۵۷۴۹۰۰۰ و سپس نسبت به خرید اقدام کنید.

دیدگاه کاربران
نام (الزامی):
ایمیل:
ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد
وب سایت:
نظر شما: